RSS

Raye oh Raye...

Aidilfitri yang lalu pasti mempunyai kisah tersendri bagi setiap insan yg ade di muka bumi ni...

aidilfitriku,tak seindah dulu. malam raye hari tu, badan aku ni mulala menunjukkan simptom2 nye. lemahnye rase badan ni, panas sgt. berite yg aku terime 29-09-08 tu,tidakla mengejutkan aku TAPI, aku pasti, ia memusnahkan hati emak aku. lenyap senyumnye, hilang seri aidilfitri. sebagai mane lemah tubuhku, begitula lemah jiwanya tok menyambot aidilfitri.

Allahu Akhbar, Allahu Akhbar.....


Takbir bergema, mak maseh setia menemani aku disisi. diambilnye ubat, air. diselimutkan aku. mengape aku sering meragut kegembiraan mereka? Mengapa ujian tok aku terlalu berat? Ya Allah, berilah hamba-Mu ini ketabahan hati, keteguhan iman n kekentalan mental bagi menempuh ujian dan dugaan-Mu...Amiiiin.

Aku ingin hidup spt manusia biasa, sihat, gembira...mampukah aku menikmati semua itu?

aku meminta emakku merahsiakan berita duka itu dr pengetahuan ayah. cukopla ayah serabot memikirkan urusan biznesnye. tak mahu aku lihat ayah bersedih pula. Aku tahu, ayah amat menyayangi aku.

Mendengar laungan takbir, aku terjage...emak juge ade. diurutnye badan aku...hatiku x dapat menahan sebak. kurebahkan badan pada emak, tak terdaye dah rase badan ni.rase hiba makin meluap2. tanpa sedar mutiara jernih ni membasahi pipi. emak pelok aku erat. aku pasti, emak aku mengerti derite yg aku tanggung.

ayah, kulihat die terpinga2...dapat kuduga benak fikirannya. Hairan melihat anaknye yg demam. tp kenapa perlu menangis? Mesti ade dia tercari2 apekah puncanye....

##########################################################

Didalam bilek, ayah, mak & adek aku duduk berborak2. Aku, sedang menyiapkan diri tok meyambut pagi 1 syawal.

emak melangkah masuk ke bilek air. tinggalla adek perempuan aku bersame ayah. suasane sepi.

"Ira, ade pape yang ayah x tau ke? kenape dgn kak ipah? ape sbenanye doktor kate haritu?"
"burp"

Kelu lidah adekku tok berkate, serba salah bila panah2 soklan tu tercucuk otaknye.

"Sebenarnye, doktor kate, sumsum tulang kak ipah gagal berfungsi. Tulang kite ni ibarat kilang yg membuat darah. Bile kilang gagal berfungsi, maknenye darah x dapatla dihasilkan spt biasa. sekarang ni, sum-sum tulang kak ipah ble hasilkan darah ckop2 je tok badan die...."

ayah terdiam kelu. pilu jelas tergambar diraut wajahnye..

"Patutla, ayah tgok muke mak kau x semgt je raye ni. Xpela, kite raye kat rumah je. Biarla kak ipah berehat. Ayah igtkan demam biasa."

############################################################

Makenye syawal kali ini, aku sambut hanye di rumah...

Kepada Emak, ayah, abg ijal, k. ani, k. ina, a.ajie, ira n Ijat,

Maafkan Ipah, kerana kekurangan ini, kalian jua tak dapat bergembira dihari raya. Moga2, raya yang akan datang, Ipah masih diberi kesempatan tok raye bersame2 sume.

"Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir & Batin"







0 comments:

Post a Comment