RSS

Resipi Turun Temurun.... "AYAM MASAK BERANAK"

Hi.. seperti yg dah aku janjikan..resepi turun temurun dr arwah nenek--->mamacayang---> aku..

"AYAM MASAK BERANAK"

kenape tetibe nk upload resipi ni? yela raye hari tu...dah kne kepaww dgn xxxx(name dirahsiakan).. adeke mase tgah jalan raye umah jiran hari tu..tgh mkn2 kat umah jiran tu..tetibe soklan ni terpacol.."iffa mmg x suke masak?" tooooooooooooooongggggg.. hahha.. sabo jelaa.. xpe2..aku n laki aku berpandangan jelaaa..sabo ye chepah..bukannye hang x suke masok..tp dah die yg halau hang dr dapoq hari tu...x patla nk tunjuk talent..n jgn harapla aku nk masok dapo die lagi..hehehe..minta maap ye cek puan...

so ni..resepi fevret aku ye..gerenti jilat jari nih...mesti cobaaa..tapi sukatan xde yg exact sgtla..sbb gune hati nurani n masak secara ikhlas...

Bahan2
  1. Ayam sekor - dipotong kecik2
  2. Bwg merah - 5 ulas
  3. Bwg puting - 3 ulas
  4. halia - sejari
  5. kunyit -sejari
  6. cili padi - 10 biji
  7. lada hitam - segemgam kecil
  8. serai - 3 btg (di ketuk)
  9. Minyak
Cara2

  • Bahan 2-7 tumbuk separa lumat
  • Masok ayam dlm kuali + bahan2 yg ditumbuk + serai + air 1/2 jug (kalo nak berkuah, extrakan sket), biarkan mendidih hingga menjadi kuah yg agak pekat.
  • then, tuangkan minyak dlm 3 sudu makan..biarkan 5 mins..
  • Selamat dihidangkan...n selamat makan...

Jangan tanye ye nape namenye Ayam Masak Beranak...nak tau emailla..hehhehe

1 comments:

kejora said...

harus ku cube nanti...yeay...

Post a Comment